vincentracer

A1 - Lett motorsykkel

Aldersgrensen for å kjøre opp på førerkort klasse A1 lett motorsykkel er 16 år. Førerett i klasse A1 gjelder for lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm³, en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg, trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW og i Norge også moped.

Les mer »
 
Z800 action _400

A2 - Mellomtung motorsykkel

Aldersgrensen for å kjøre opp på førerkort klasse A2 mellomtung motorsykkel er 18 år. Førerett i klasse A2 gjelder for motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg, trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW, og moped.

Les mer »
 
2013-Yamaha-YZF-R1-Sport-Bike-Motorcycle

A - Tung motorsykkel

Aldersgrensen for å kjøre opp på førerkort klasse A tung motorsykkel er 24 år. Hvis du har hatt førerkort på mellomtung motorsykkel i to år, kan du likevel kjøre opp på tung mc, selv om du ikke har fylt 24 år.

Les mer »
 
2013-Yamaha-YZF-R1-Sport-Bike-Motorcycle

Fra A2 til A.

Erverv av førerkort klasse A tung motorsykkel når du har førerkort klasse A2 for mellomtung motorsykkel fra før.

Les mer »
 
Red L

Øvelseskjøring

For å bli trygg i trafikken er det viktig å ha tilstrekkelig øving. Som ved annen læring består læreprosessen av innlæring, øving, repetisjon og modning. Du bør øve så mye som mulig, og du har lov til å øve både privat og ved trafikkskole så sant kravene til øvelseskjøring er oppfylt. Men husk at det er viktig å lære det du skal øve på ordentlig først, slik at du ikke øver inn uvaner.

Les mer »